Artykuły

kwadrat new POMOC PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNA

 

Siedzimy teraz w domu z dziećmi i swoimi najbliższymi; często jest to dla nas nowa sytuacja - mamy dużo czasu ale też ogrom dodatkowych obowiązków, na które nie zwracamy uwagi podczas codzienności, jaką dotychczas znaliśmy. Jak w tym się odnaleźć? Jak zachować dobry nastrój pomimo ograniczeń jakie narzuca na nas domowa kwarantanna? Jak połączyć obowiązki domowe i zawodowe?

Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, które mogą pomóc zarówno dzieciom, jak i rodzicom odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości:

1. Zaplanuj każdy dzień – tak aby był w nim czas zarówno na obowiązki domowe, naukę, prace zawodową i wszelkie inne aktywności ważne dla twojej rodziny. Brzmi nudno i monotonnie? Być może tak jest, ale chaos który nas otacza w świecie zewnętrznym może się tylko spotęgować, jeśli zapanuje także w naszym codziennym życiu.

2. Znajdź czas na relaks każdego dnia – każdy z nas go potrzebuje, niezależnie czy jesteś dzieckiem czy osoba dorosłą. Masz ulubione aktywności, które Cie relaksują – zadbaj o to, aby mieć na nie czas także czasie kwarantanny. Nie potrafisz siedzieć bezczynnie – być może uda Ci się ten czas wykorzystać na naukę umiejętności odpoczywania lub spróbowanie czego, na co od dawna brakowało Ci czasu.

3. Zaakceptuj siebie i sytuację, w której się obecnie znajdujesz. Na dobry początek – niezależnie w jakim wieku jesteś spróbuj odnaleźć choćby jedną rzecz, która dzisiaj Ci wyszła, którą Ci się udało zakończyć sukcesem choć na początku nic na to nie wskazywało. Trudne? Możliwe, że na początku tak będzie. Każda zmiana zakłada bowiem włożenie w nią pewnego wysiłku „chcesz coś zmienić – zmień myślenie” – czasem warto rozpocząć transformacje życiowe do zmiany swojego nastawienia – do siebie, do innych, do tego co każdego dnia robimy. Lubienie siebie pomaga nam zmobilizować się do działania – do pracy, do nauki, do osiągania sukcesów sportowych; co więcej pozwala nam nie tylko zaakceptować siebie ale i innych. Po drugie pomyśl o tym, na co wpływ masz w obecnej i w to się zaangażuj a odpuść to, co jest poza twoją kontrolą. Wyznacz, to co jest w zakresie twoich możliwości i na tym się koncentruj. A jak Ci się uda to zrealizować – nie zapomnij dobrze o sobie pomyśleć przy okazji.

4. Pamiętaj, że podczas wspólnego bycia razem warto zaplanować czas na rodzinne aktywności – na przykład granie w gry planszowe czy rodzinne dyskusje jak i na „oddech” od siebie wzajemnie, zaszycie się samotne w pokoju, słuchanie ulubionej muzyki ze słuchawkami na uszach i choć na chwile odseparowanie się od codziennej rutyny. Co więcej warto zrobić to bez wyrzutów sumienia i potraktować jako czas dbania o siebie.

5. Człowiek jest istotą społeczną – co oznacza, że aby poczuć się dobrze, potrzebujemy kontaktu z innymi. Tęsknisz za rodziną? Brakuje Ci rozmów z przyjaciółmi? Chciałbyś się komuś wyżalić i „wyrzucić” w rozmowie choć część nagromadzonych emocji? Skorzystaj z możliwości, jakie daje nam współczesna technologia – zadzwoń, napisz, umów się na video –chat. Pamiętaj, ze nawet najkrótsza rozmowa z bliską osobą może poprawić nasz nastrój i dodać tym samym siły do zmagania się z codziennymi obowiązkami i wyzwaniami.

6. „Bądź dobrej myśli, bo po co być złej” pisał Stanisław Lem, jest w tym jednak dużo prawdy,pozytywne nastawienie bowiem nie jest wcale przereklamowane. Jeśli myślisz, ze będzie tylko gorzej i nic dobrego nie może się wydarzyć siedząc w domu – z pewnością tak będzie! Pesymistyczne myślenie, często pozbawia nas energii do działania i sprawia, że dostrzegamy tylko to co jest trudne, rozczarowujące i beznadziejne. Chcesz poczuć się lepiej? – zacznij na dobry początek od zmiany myślenia i swojego nastawienie. Spróbuj w obecnej sytuacji znaleźć choć jedna rzecz każdego dnia, która jest ciekawa, radosna czy niestresująca.

7. I pamiętaj – ta sytuacja choć jest trudna i wymagająca to z każdej, nawet tej najbardziej uciążliwej sytuacji można wziąć coś dobrego dla siebie; warto wykorzystać czas przymusowej kwarantanny, aby nauczyć się czegoś nowego (też o sobie), spróbować aktywności, na którą od dawna brakowało nam czasu czy chociażby inaczej niż zazwyczaj spędzić czas z najbliższymi. To, co z pewnością będzie dobrym towarzyszem podczas jej trwania to dystans do siebie, do świata i wszystkiego co nas otacza. Czasami humor – nawet w tych najbardziej wymagających sytuacjach pozwala rozładować nagromadzone w nas napięcie i przypomina o ulotności wszystkich – a więc i tych trudnych chwil.

Życzymy powodzenia.

 

Agata Susek-Kaczyńska – psycholog szkolny, psychoterapeuta

Bożena Korzeniec – pedagog szkolny

 

 

 

Zachęcamy do lektury poniższych artykułów.

1. Cyberprzestrzeń

2. Gry

Joomla Templates by Joomla51.com